Dub tutorial - Logic soundwise guide

dubwise loop mixed inbox ... pouze Logic
dubwise loop mixed outboard ... zdroj Logic, outboard mix
Obě mp3ky jsou záměrně nemasterované, aby vynikl rozdíl ve zvuku samotného mixu.

Vážení kolegové za čudlíky,

rozhodl jsem se udělat něco aspoň trochu užitečného a řekl jsem si, že by pro dubheada začátečníka mohlo být zajímavé podívat se na základy dubového soundu takříkajíc zevnitř. Rozhodl jsem se proto názorně rozebrat jednu smyčku z mého posledního riddimu...

Začneme tím, že se podíváme na samotný vznik smyčky. Jedná se o jednoduché kolečko, které se skládá z následujících elementů: beat, bass, skanky (piáno) a melodie (kytara). V rámci jednoduchosti jsem se rozhodl celý projekt udělat v Logicu 7.1 s využitím pouze interních Logic pluginů. Dobře se tak dá demonstrovat síla tohoto softwarového nástroje jako uceleného produkčního studia. Zároveň jsem si neodpustil smíchat stejné zdrojové zvuky ještě jednou externě, s využitím outboardu. Rozdíl je jasně patrný, posouzení rozdílu je na vašich uších.



Na tomto obrázku vidíte, jak jednoduše vypadá celá aranž a vlastně i routing mixu. Pokusil jsem se celý projekt co nejvíce zjednodušit, proto jsem vynechal všemožné fígle typu paralelní komprese, laborování s fázemi, atd. Jedná se skutečně o nejjednodušší postup.

1. BASS

Základem riddimu je bezesporu basa. Jejím zvukovým zdrojem se v dané aranži stal plugin ES1. Jeho možnosti jsou skutečně základní, avšak pro daný účel plně dostačující. Na následujícím obrázku je vidět nastavení parametrů pluginu, je to vlastně jen jednoduchý obdélník z 1 oscilátoru s aplikovaným LPF a obálkou. Zkrátka žádná věda, to důležité se stejně odehrává až ve vlastním procesování. Jako první v řetězci insertových efektů je logicovský BassAmp, který naštěstí obsahuje model DI Deep, svým charakterem velmi vhodný pro reggae basu. Za ním je zařazen ekvalizér, který tu ovšem má velmi jednoduchou roli, pouze ořezává nejhlubší frekvence, které by nás okrádaly o headroom a skoro nikdo by je neslyšel. Za ekvalizérem už je jen kompresor, parametry jsou patrné z obrázku, upozorním na využití modelu soft, kvůli příjemně znějící saturaci, která pomůže prosadit basu ve vyšších frekvencích. Nezbytnou součástí zvuku je dynamika, s níž je melodie zahraná a také časové posuny (timing), které ji vhodně usazují do groovu.



2. Beat

Smyčka je ve stylu stepper, což je elektronická odnož dubu těžící z taneční elektroniky. Celý groove se skládá z pravidelného kicku na každou osminu (liché vždy silněji), hlavního rytmičáku, vedlejšího rytmičáku (ghost snare) na dvojité skankové, hihatu na každou 16tinu a lehkého přídavku v podobě perkusí nalevo a kravského zvonce vpravo. Klíčovou roli má hlavní rytmičák, určující těžkou. Všechny údery jsou v groovu (lehce mimo grid) tak, aby beat zněl méně strojově a více houpal. Kick je generován logicovským Ultrabeatem (VA bicí plugin), všechny ostatní zvuky jsou z továrních presetů sampleru EXS24. Některé samply byly lehce doladěny pitchem. Všechny bicí kromě perkusí vedu do subgrupy na Busu 16, kde je dohromady komprimuji logicovským kompresorem, opět v režimu soft. Na kicku je použit BitCrusher s dvojnásobným downsamplingem a ditheringem do 12bitů, aby se trochu více zašpinil a prosadil. Na rytmičácích jsou použity lehké ekvalizace pro zvýraznění v daných pásmech. Perkuse využívají logicovského GuitarAmpu kvůli zkreslení, presenci a emulaci pružinového halu. Všechna nastavení jsou patrná z obrázku.



3. Skank

Skank je v žargonu to, čemu nereggae muzikanti říkají kila. V reggae se kila nehrají na první, ale na sudou, která se tak stává těžkou. Většina reggae je založená na jednoduchém střídání několika akordů, nezřídka pouhých dvou. Tak je tomu i v tomto případě. Zdrojem je tovární Small Grand Piano v sampleru EXS24, z efektů obligátní dubově znějící phaser, emulace tape delay a GuitarAmp. Nastavení viz. obrázek.



4. Melodie

Melodickou roli v této smyčce hraje napodobenina rytmické kytary v typické reggae figuře. Zvuk má původ v emulaci clavinetu EVD6 a využívá i interního phaseru a emulace kvákadla Cry Baby. Za tímto pluginem je zařazen opět tape delay a GuitarAmp. Důležitý je u této melodie timing, který je trochu lazy, tedy se zpožděním.



5. Inbox mix

Jak je vidět na prvním obrázku, celý mix je velmi jednoduchý, ostatně pionýři tohoto stylu toho skutečně k dispozici neměli mnoho. Prakticky se jedná o napodobení bicích, basy, piána a kytary, tedy standardního reggae složení. Kromě již zmiňovaného využití Busu 16 jako subgrupy pro kompresi bicích je využit již jen Bus 1 pro celkový reverb, zde zastoupený konvolučním logicovským reverbem. I v tomto ohledu mix kopíruje své roots vzory, kdy se každý nástroj kromě delaye a reverbu efektoval spíše lacinými krabičkami na insertech. Vzhledem k tomu, že z echa používáme jen slapbacky, nikoli chytačky, nemusíme na sendu žádné mít.

6. Outboard mix

Záměrně jsem se pokusil i o zvukové srovnání s mixem udělaným na analogové konzoli TLa VTC, ze které jsem nahradil všechny původně pluginové ekvalizéry. Kompresi basy jsem svěřil jednomu kanálu dbx166XL, stejně tak i kompresi bicí subgrupy obstarala druhá dbx166xl ve stereu. Hlavní reverb obstaral Lexicon MPX1, náhradu pružinového reverbu v GuitarAmpu obstaral můj "pseudopružinový model" postavený z efektových bloků v Ensoniq DP4. Celý mix byl ještě lehce líznut dbx162SL na masteru. Upozorňuji, že všechny zdroje zvuku jsou tytéž pluginy z Logicu, všechny zvukové změny tedy obstarává pouze výše uvedený outboard. V rámci spravedlnosti musím poznamenat, že jsem se maximálně snažil o podobnou subjektivní hlasitost, ale úplně stejné poměry to samozřejmě nejsou.

7. Závěr

Závěr si každý musí udělat sám, tímto tutorialem jsem jen chtěl ukázat, že dub lze v Logicu dělat velmi snadno a komfortně, protože všechny potřebné nástroje a funkce jsou už přímo součástí základního balíku a můžeme se tak pohybovat pouze v jednom programu. Uvedený příklad je opravdu velmi jednoduchý, vlastně toho z možností Logicu využívá tak 5 procent...

Druhou částí tutorialu bylo uvedené srovnání zvuku inbox a outboard mixu. Zvukový rozdíl je z obou ukázek velmi dobře patrný a já se záměrně vyhýbám hodnocení, abych mohl posouzení nechat na každém z vás.

Pokud mě to neomrzí, tak v příštím tutorialu bychom se mohli podívat na zoubek dynamickému mixu, tedy automatizaci a většímu využití dubových efektů...

Syncro, 22.8.2006

Zaujalo?! Tak koukni na GunJah homepage...