GunJah recording report: Run Babylon riddim


mp3 preview: Juakali: Run Babylon
live video: Juakali / Babylon Station: Run Babylon Live 2005

Tohle je příběh vzniku a nahrávání Run Babylon riddimu v produkci GunJah studia. Vzhledem k tomu, kolik z vás poctivě nakukuje na náš web, jsem si říkal, že by vás mohlo zajímat i nakouknutí do naší kuchyně 8-)

Někdy na jaře 2005 jsem dostal parádní mixtape od Marka z londýnského Solution Sound Systemu. Byl to tribute Siru Coxsonovi a jedna z pecek měla refrén, kde se zpívalo "Run babylon a rastman a come", tedy "zdrhej fízle, přichází rastaman". Týhle větičky jsem se nemohl zbavit a pořád jsem si ji pobrukoval, až jsem jednou seděl ve studiu a napadlo mě, že by to byl pěknej základ pro novej riddim. Měl jsem v komplu připravený bicí, který byly poskládaný v takovým hezky šlapacím groovu a když jsem si do nich neuměle notoval tuhle mantru, napadla mě basová linka. Bicí byly původně one drop, jenže basovka byla na one drop moc hustá, takže jsem přidal kopáky a z bicích udělal rockers. Na rockers to už šlapalo mnohem líp, jenže furt to nebylo ono, tak nezbylo než doplnit beat na stepper, se kterým to začalo být teprve komplet ono...

Paráda, byl hotovej základní groove, stepper s basovkou inna UK stylee. Dodělal jsem skanky a základ byl ready. Pustil jsem ho v kroužku naší partičky a slavil úspěch 8-) Jana se chopila basový linky a hbitě jí začala rozvíjet a doplňovat o přechodový kudrlinky, což zase pošouplo mě v nakládání perkusí a různejch synťákovejch opičáren. Jirka mi nahrál hymnu na ságo, já ji podpořil zdvojením a přidanou trumpetou, čímžto byl základní materiál hotov.



Začala nejpříjemnější fáze, míchání, efektování, slapbacky, vrtulníky, chytačky, fejzrování, zkrátka sen každýho dubheada. Tuhle fázi jsem nepodcenil, věnoval jsem se jí fakt dlouho a stálo to značnou část mojí úrody, nicméně na konci byl v hrubejch obrysech hotovej první nástřel mixu a my věděli, že to je na naše skromný poměry solidní riddim. Na počest tý jedný věty, ze který to celý odstartovalo, jsem ten riddim nazval Run Babylon. Tuhle větu jsem tam taky pracovně připonahrál, jenže jsem věděl, že si to zaslouží mnohem víc. Uploadnul jsem tenhle nástřel k hodnocení na Versionist a pak už jen čuměl, že to dostalo solidní hodnocení a chvíli to bylo v Most downloaded...



Po zkušenosti s minulou produkcí jsem věděl, že jestli tuhle pecku budeme chtít vydat a dostat za hranice Karlovejch Varů, musí to bejt dobře nazpívaný. Měl jsem kontakt na Jamajce a začal jsem řešit voicing tam. Hrozně moc jsem chtěl, aby nám to nazpíval Lutan Fyah, od kterýho mám spoustu parádních pecek ve svým selektorským kufříku. Kupodivu se to povedlo domluvit, zejména díky Stevovi z Jah Freedom, kterej je opravdu doporučeníhodnej seriózní chlápek. Musím říct, že po návštěvě Jamajky si jeho přístupu opravdu vážím, rozhodně to tam není samozřejmost 8-) Takhle vznikla pecka Lutan Fyah: I wasn´t born to suffer.

Kromě týhle cesty jsme využili ještě návštěvy gambijskejch Dancehall Masters u kamarádky Léni z Yellow Family a nahráli jednu verzi s Brotherem Comsem. Sešán s nim byla moc příjemná a Yellow Sisters si pro pohodu nahráli sbory. Pecka Brother Coms: Freedom zní hodně soulově, možná až moc 8-)

A aby toho nebylo dost, čekal mě ve schránce mail od chlápka z New Yorku, kterej mi psal, že slyšel Run Babylon riddim na síti a zamlouvá se mu natolik, že by rád nazpíval svojí verzi. Chlápek se jmenuje Juakali a je původem z Trinidadu a Tobaga. Dneska žije ve Státech a solil tam s hiphopovou partou Second2Last. Trinidad je pravlastí stylu soca, tak jsem byl moc zvědav, o co v týhle kooperaci půjde. Hned, když jsem dostal mp3 s prvním nástřelem, bylo mi jasný, že Johny je vostrej a o soku rozhodně neběží 8-) Trochu jsme spolu doladili strukturu a minulý týden dorazilo ze států dývko s nahranejma tejkama Johnyho a jeho kámošky Sparly. Když jsem všech asi patnáct hlasovejch stop naloudoval do sekvenceru, tak mi padla čelist. Byl to zkrátka takovej ten "Yes I!" pocit 8-) Juakali využil návštěvy Evropy a zastavil se i u nás. Kromě nahrávání dalších věcí si s námi dal koncert a fotky z něj najdete tady. Kromě fotek se můžete kouknout i na video, na kterým si v klubu Rotes Berlin užíváme právě tuhle pecku.

Tak takhle vypadala international collaboration outta Czech Republic, to Gambia, New York and Jamaica, ze který doufám v dohledný době (i když jsme fakt pomalý) vypadnou originál 7" singlíky 8-))) Celý tohle by nebylo možný bez masivní podpory foundation, takže díky všem, kdo pomáhaj uskutečňovat GunJah sny. Na osobní poděkování všem by bylo potřeba hodně místa, ale VY VŠICHNI, KOHO SE TO TÝKÁ, VÍTE, KOMU POSÍLÁM JEDNO VELKÝ DĚKUJU! A přece jen jeden spešál bigup pro Máťu, že dokáže přežít ty moje kydy, kterejma ho zásobuju ve stavech produkční euforie i deprese a pro Janu, že to s náma dává 8-)))



Pro ty, koho to ještě zajímá, následuje malinkej technickej report:

Celej riddim vzniknul v Logicu Audio Platinum 5.2 na PC. Míchal se na MacG5 v Logicu Pro 7.1.

Bicí jsou one shot samply pouštěný z virtuálního sampleru EXS24, kopák zvlášť v jedný stopě a zbytek ve stereo stopě. Tyhle tři stopy jdou do mixu TLA24, vše se sejde dohromady na subgrupě, na který visí kompresor dbx166. Basu nahrála Jana přes SWR lampovou hlavu, D.I. do TLA24, při mixu komprimováno další dbx166. Ságo nahrál Jiří přes Oktavu MKL5000 do GoldMike. Všechny ostatní nástroje jsou interní pluginy Logicu (ES1, ES2, EXS24, EVD6), stejně jako vůbec všechny použitý pluginy, s výjimkou kompresorů a EQček z UAD1. Kromě pluginů (Logic TapeEcho, Logic BassAmp, Logic GuitarAmp, Logic Phaser, Digitalfishphones Spitfish) byly použitý následující externí efekty: Roland RE501, Lexicon MPX1, Ensoniq DP4.

Míchalo se z 16 outů RME Multiface rovnou do mixu TLA VTC24, rozděleno následovně:
1+2 ... vocal
3+4 ... drums, sub 7+8, ins: dbx166
5 ... BASS, ins: dbx166
6 ... kick, sub 7+8, ins: dbx166
7+8 ... synths
9+10 ... aux: DP4 (vocal reverb)
11 ... aux: RE501 (delay)
12 ... nevyužito
13+14 ... aux: Lexicon MPX1 (main reverb)
15+16 ... fx mix (returny efektů z kompu)

Při míchačce se mocně využily EQčka na pultu, nějaká předekvalizace se dělala i v komplu (UAD Cambridge, UAD Pultec, Logic FatEQ), stejně jako dílčí komprese (Logic Compressor, UAD 1176LN, UAD Fairchild). Masterovalo se samozřejmě v GunJah, řetězec vypadal následovně:

Aif24/44.1, UAD Pultec, UAD Fairchild, UAD Cambridge EQ, Logic Adaptive Limiter, RME Multiface, Dynaudio BM6A

Cílem bylo udělat co nejvíc oldskool soundsystémovej sound, jak se to povedlo, posuďte z ukázky 8-)


Syncro, 1.10.2005 (video update 24.10.2005)